מחלות וקטוריות 05.11.2020

מסמך התוויות והמלצות חדש של WHO: אתיקה של מחלות וקטוריות

התוויות ושיקולים אתיים הקשורים לבקרה ולמניעת מחלות וקטוריות עבור מנהלי תכניות, חוקרים ועובדי שטח

יתושת האנופלס - המעבירה הפוטנציאלית של מחלת המלריה (אילוסטרציה)
יתושת האנופלס - המעבירה הפוטנציאלית של מחלת המלריה (אילוסטרציה)

מחלות וקטוריות (VBD) הן תורמות עיקריות לתחלואה ולתמותה בעולם ויש להן השפעה לא פרופורציונלית על האוכלוסיות העניות ביותר. עם זאת, למרות הנטל ההולך וגדל של VBDs ליחידים, משפחות וחברות, הנושאים האתיים המשמעותיים שהעלו VBD קיבלו תשומת לב מוגבלת בלבד.

מתוך הכרה בפער זה, פיתח ארגון הבריאות העולמי מסמך התוויות והנחיות זה, כדי לעזור לתכניות ולצוות העובדים במניעת ובקרת VBD לזהות ולהגיב לבעיות האתיות המרכזיות העומדות על הפרק. את המסמך כתבו מומחים של הארגון במטה בז'נבה, יועצים מהמדינות השכנות ומומחים באקדמיה.

מחלות וקטוריות הן מחלות אנושיות הנגרמות על ידי טפילים, נגיפים וחיידקים המועברים על ידי מגוון רחב של וקטורים, כולל יתושים, זבובי חול, באגים משולשים, זבובים שחורים, קרציות, tsetse זבובים, קרדית וכינים. ביותר מ-700,000 מתים לשנה ניתן לייחס למחלות הווקטוריות. מלריה מהווה את המחלה עם הנטל הגבוה ביותר מכל המחלות הווקטוריות -כ-405,000 מתו ממלריה בשנת 2018, רובם ילדים מתחת לגיל חמש.

מסמך ההתוויות פותח על ידי קבוצה בינלאומית של מומחים לבקרת וקטורים, אתיקה של מחלות זיהומיות, בריאות האם והילד, אקולוגיה ושינויי אקלים, מחקר ופיתוח חיסונים ותקשורת לבריאות הציבור. הוא בוחן מגוון רחב של שיקולים אתיים הקשורים למניעת ובקרת VBD, כולל הגורמים החברתיים והסביבתיים לבריאות; שיטות בקרת וקטור, כולל טכנולוגיות מתפתחות; סינון, מעקב ומחקר; קמפיינים לחיסונים וניהול תרופות המוני. ההתוויות וההמלצות מבוססות על גישה רב תחומית המדגישה את התפקיד הקריטי של מעורבות הקהילה בתכנון ויישום מענה הולם ומתאים לבריאות הציבור.

הקהל העיקרי למסמך התוויות זה הם אנשים העובדים ישירות במניעת מחלות הווקטוריות כולל מנהלי תכניות, חוקרים ועובדי שטח. המסמך אינו יכול להציע תשובות אוניברסליות לכל הסוגיות האתיות שהועלו וגם אינו יכול לספק רשימת ביקורת של נושאים שבהכרח רלוונטיים בכל המצבים. במקום זאת, מטרתו היא לעזור לקוראים לזהות היבטים של עבודתם המעלים אתגרים אתיים משמעותיים ולהיענות לאתגרים אלה בהתאם לערכים והנורמות מקובלים בעולם.

מקור:

WHO. Ethics and vector-borne diseases: WHO guidance. Geneva: World Health Organization; 2020.

https://www.who.int/publications/i/item/ethics-and-vector-borne-diseases

נושאים קשורים:  בריאות הציבור,  ארגון בריאות עולמי,  מלריה,  מחלות וקטוריות
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו